Podzimní běh programu "CESTA"

Jednou z aktivit projektu města Svitavy s názvem Aktivity sociální prevence 2016 je výcvik pro děti s projevy maladaptivního chování s názvem "CESTA", který se od října 2016 uskutečňuje letos již pro druhou skupinu dětí pod vedením Střediska výchovné péče Svitavska - Alfa ve spolupráci s partnery, Občanským sdružením Bonanza a Městským muzeem a galerií ve Svitavách.

Konkrétně se jedná o druhý běh tříměsíčního výcviku pro děti do 15 let ze Svitav a správního obvodu, které mají vážnější potíže s chováním, hůře se adaptují na podmínky ve svém okolí. Iniciátorem účasti dětí ve výcviku je OSPOD MěÚ Svitavy nebo v některých případech také neziskové organizace, které pracují s dětmi a rodinami v dalších preventivních aktivitách města Svitavy. Důraz je kladen na výběr skupiny, který je velmi důležitý pro výchovné působení na jednotlivé účastníky. Podzimní skupinu tvoří celkem 8 dětí (4 chlapci a 4 dívky).

Program se skládá z několika dílčích činností.
Rozvoj morálního a právního vědomí
Jde o činnosti směřující k pochopení užitečnosti hranic, pravidel a zákonů poskytujících v životě bezpečí a jistotu. Cílem je získání vědomosti "proč zákony existují a k čemu slouží", objasnění jejich smyslu, vytvoření nebo upevnění morálních postojů a porozumění všem důsledkům při porušení norem.
Motivační pracovní činnosti
Záměrem je vyzkoušet si několik pracovních činností (kovář, řezbář, kameník, sklář a dráteník), ve kterých by mohl účastník výcviku najít oporu. Jedná se o motivaci ke zvládnutí některých manuálních dovedností.
Sociální dovednosti a „kompetence“
Konkrétně se jedná o převedení vědomostí a dovedností do každodenního života. Jde o osvojení si komunikačních, sociálních a pracovních dovedností a porozumění mezilidským vztahům ve svém okolí.

Typický výcvikový den podzimního programu "Cesta" je zaměřen na shora uvedené "základní rozvojové činnosti" - učení, práci i hru. V dopoledním bloku, který se uskutečňuje na statku Bonanzy ve Vendolí, jsou hlavními tématy komunikace a řešení konfliktů. Cílem je objasnit dětem, jakými způsoby mohou lidé mezi sebou komunikovat a jak řešit konflikty. Jedním z úkolů je zklidnění, pokyn lektorů zní, aby děti při ošetřování koní byly zticha a komunikovaly pouze neverbálně. V následné reflexi měly děti vyjádřit svoje pocity a říci, co se jim v tichu dařilo a co ne. Dalším úkolem je při procházce s koňmi pozorovat, jak zvířata navzájem komunikují. Při rozboru mají děti pojmenovat podobnosti nebo odlišnosti v komunikaci mezi zvířaty a mezi lidmi. Tématem jsou tedy nejen způsoby řešení konfliktů, ale také způsoby poskytování podpory.
Odpoledne se děti v prostorách dílen Městského muzea a galerie ve Svitavách věnují práci s kamenem, železem, dřevem, sklem apod. (na snímcích). Jednotlivě poznávají, jaké soustředění tato práce vyžaduje. Nic nejde ošidit, materiál při nepozornosti praskne a mnohahodinová práce je pryč. Naopak při trpělivosti a cílevědomosti se práce daří. V pracovních činnostech si každý vytvořil vlastní výrobek, kterým mohl potěšit sebe nebo jej darovat. Učení, práci i hru speciální pedagogové cíleně doplňují shrnováním poznatků i prožitků a pokoušejí se vytvořit u dětí nové opory.
Součástí aktivity jsou i společná setkání s rodiči, kteří se mohou seznámit s výsledky pracovních činností nebo poznat jiné způsoby komunikace ve skupině. Často objevují u dětí potenciál, který doposud neznali. Společně prožívané okamžiky úspěchu jsou pro všechny velmi důležité...

Věříme, že i další setkání vytvoří pro děti tu správnou „Cestu“.

Zpracoval: Erich Stündl, koordinátor prevence kriminality MěÚ Svitavy

Fotogalerie