Reakce Rady města na článek Antonína Pavelky

23Kvě2018

Zveřejňujeme oficiální vyjádření Rady města Svitavy k článku, který byl zveřejněn ve zpravodaji Naše město (květen 2018) v rubrice Ze zastupitelských lavic, jehož autorem je zastupitel Antonín Pavelka (Naše Svitavy, z.s.).


Rada města Svitavy se rozhodla reagovat na tvrzení zastupitele Antonína Pavelky, a to zejména na bod 2 článku, v němž jsou popisovány okolnosti financování a výstavby šaten při tělocvičně Šapito. Citovaný článek inicioval veřejnou diskuzi, v níž se objevila řada vyjádření, která hrubě zkreslují celou realizaci projektu a vyvolávají pochybnost občanů, zda při realizaci nedošlo ze strany města k porušení zákonů a k neodpovědnému nakládání s veřejnými prostředky.

Město Svitavy v letech 2016–2017 realizovalo projekt Centrální tělocvična pro výuku tělesné výchovy ve Svitavách (ŠAPITO). Díky dotaci byla v září 2017 dokončena stavba této tělocvičny za 28.247.127,50 Kč bez DPH. Na realizaci projektu byla získána dotace z ministerstva financí ve výši 23.765.000 Kč. Zakázka byla zadána v otevřeném zadávacím řízení, smlouva o dílo byla podepsána dne 2. 8. 2016, a to se zhotovitelem stavby firmou HIKELE stavební firma, s.r.o. Svitavy.

Druhou etapou realizace ŠAPITO měla být přístavba šaten, které nemohly být zařazeny do etapy první, neboť cena v součtu by překročila finanční rámec dotačního titulu. Město se rozhodovalo mezi dvěma variantami: buď počkat na vypsání nového vhodného dotačního titulu, anebo stavět bez dotace ze svých zdrojů. Přípravné a projekční práce pro realizaci přístavby šaten a sociálního zařízení a skladu byly zahájeny v průběhu roku 2017 tak, aby město bylo na případnou dotaci připraveno. Projekční hodnota hygienického zázemí a šaten centrální tělocvičny byla ve výši 5 406 594 Kč bez DPH.

Město Svitavy se rozhodlo na začátku listopadu 2017 opět požádat ministerstvo financí o dotaci, a to i s akceptováním stanoveného vyúčtování dotace a termínu ukončení stavby.

Z logického důvodu, že se jedná o propojené stavby, při nichž za kvalitu prací a záruky nese odpovědnost tatáž firma, bylo využito ustanovení § 18 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, kde je v odst. 3 uvedeno: (3) Jednotlivá část veřejné zakázky může být zadávána postupy odpovídajícími předpokládané hodnotě této části v případě, že celková předpokládaná hodnota všech takto zadávaných částí veřejné zakázky nepřesáhne 20 % souhrnné předpokládané hodnoty a že předpokládaná hodnota jednotlivé části veřejné zakázky je nižší než částka stanovená nařízením vlády.
Při přepočtu to tedy znamenalo, že limitní hranice pro použití výše uvedeného ustanovení činí 5,571.964,80 Kč bez DPH. Pro realizaci projektu byla zásadní stanoviska ministerstva financí a ministerstva pro místní rozvoj, zda je tento postup města dle dikce zákona a v pořádku a zda může být firma HIKELE dodavatelem stavby jako veřejné zakázky malého rozsahu mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek.
Kladná stanoviska obou ministerstev k postupu města byla zásadní pro realizaci projektu a byla nezbytná i pro další kroky města. V opačném případě by jakákoliv žádost o dotaci byla naprosto bezpředmětná.
Následně, a to 15. 11. 2017 schválilo zastupitelstvo města financování projektu přístavby.

Po schválení rozpočtového opatření zhotovitel, tedy fa HIKELE, zpracoval cenovou nabídku přístavby šaten a sociálního zařízení, která se dnes stává předmětem diskuze. Zhotovitel oslovil 6 firem, které se zabývají výrobou modulárních systémů, přičemž přišly dvě cenové nabídky, předložené vedení města k vyjádření a připomínkám. Nabídnutá cenová kalkulace na realizaci přístavby šaten byla 16. listopadu 2017 ve výši 5 377 378 Kč bez DPH, tedy 6 506 628 Kč.

Na tomto místě je nutné připomenout, že doby, kdy byly vysoutěžené ceny ve stavebnictví výrazně, mnohdy až o třetinu nižší oproti projektovaným cenám, jsou minulostí. Dnes je trend opačný a vysoutěžené ceny se mnohdy blíží cenám projektovaným, či je dokonce převyšují.
Cenová kalkulace byla provedena na základě projektové dokumentace pro provedení stavby, která obsahuje následující členění: stavebně technické řešení s konstrukčními detaily, požárně bezpečnostní řešení, zařízení pro vytápění stavby, zařízení vzduchotechniky s rekuperací, zařízení zdravotně technických instalací, plynová zařízení, zařízení silnoproudé elektrotechniky, technické a uživatelské standardy kvality na konstrukce, technologie a materiály.
Pokud by z nějakého důvodu měla být cena v položkách porovnávána, musí vycházet ze stejné projektové dokumentace.

Projekt přístavby šaten, sociálního zařízení a skladu byl vyúčtován s celkovými náklady 6 916 155,- Kč vč. DPH a ministerstvo financí na jeho realizaci přidělilo dotaci ve výši 4 810 000,-Kč. Tedy reálné náklady města byly 2 106 155,-Kč.

Po zveřejnění článku zastupitele Pavelky ve zpravodaji Naše město a po následných diskuzích na sociálních sítích vyzvala rada města na veřejném zasedání zastupitelstva, a to prostřednictvím radního Bc. Ondřeje Komůrky, k předložení rozpočtu přístavby, který je zmiňován v zastupitelově článku a který je „cca o polovinu nižší“ než zhotovitelem vysoutěžená cena. Starosta města pak zastupitele Pavelku vyzval k veřejné omluvě, jestliže se prokáže nepravdivost tvrzení v článku. Obě výzvy zůstaly bez reakce.
Rada města Svitavy tímto vyjádřením vysvětluje svůj postup při realizaci projektu přístavby, zdůvodňuje konstrukci ceny přístaveb, jako modulárního systému. Z výše uvedeného postupu realizace rovněž vyplývá, že zastupitel Pavelka nemohl dostat „slepý položkový rozpočet přístavby“, neboť město Svitavy by jeho vydáním vstoupilo do procesu realizace, jejímž řešitelem byla fa HIKELE, stavební firma, s.r.o. Svitavy. Rada města tedy volila nejoptimálnější postup pro realizaci stavby schválením smlouvy o dílo se společností HIKELE, stavební firma s.r.o. Svitavy, včetně nejnižší nabídnuté ceny na dodávku modulárního systému.


Závěrem lze říci, že výsledkem tohoto zvoleného postupu bylo přijetí dotace ve výši 4,8 mil. Kč a dokončení stavby tělocvičny na Svitavském stadionu.


Vložila: Lucie Macášková