„Šikana jako těžká porucha vztahů ve skupině“ – třetí blok výcviku pro pedagogické pracovníky v Květné Zahradě

Ve dnech 9. a 10.11.2012 se v prostorách Domu na půl cesty Občanského sdružení Květná Zahrada uskutečnila třetí část z celkem 72 hodinového výcviku zaměřeného na problematiku šikany a rizikového chování určeného pro pedagogické a sociální pracovníky ze Svitav. Výcvik, jenž je součástí programu pevence kriminality města Svitavy pro rok 2012, vedl Mgr. Petr Dřínovský, speciální pedagog z Občanského sdružení Adykt z Litomyšle (na snímku).
Setkání se účastnili kromě pedagogů ze škol a pracovnic OSPOD MěÚ Svitavy také pracovníci občanského sdružení Bonanza, konkrétně zástupci nízkoprahového klubu "Díra", který sídlí v prostorách ZŠ Felberova ve Svitavách, a také obdobného, nově otevřeného klubu v Moravské Třebové.
Cílem účasti pracovníků Bonanzy bylo představit pracovníkům škol - metodikům prevence a výchovným poradcům nabídku služeb obou nízkoprahových zařízení a zapojit jejich pracovníky do nepřímého výchovného působení na svitavských školách. Pedagogové mohou děti k účasti na klubové činnosti motivovat například společnou návštěvou v klubu nebo pracovníky klubu zapojit přímo do činnosti ve škole, například formou besed ke konkrétním tématům, šikanu a vztahy ve třídách nevyjímaje.

Účastníci výcviku si tentokráte prostřednictvím konkrétní kasuistiky prakticky vyzkoušeli sestavit vlastní plán postupu směřující k celkovému řešení případu šikany. Následně si metodou hraní rolí do všech detailů procvičili konkrétní modelovou situaci ze školního prostředí. Jednotlivé role pedagogové předvedli ostatním účastníkům a s pomocí lektora rozebírali jak vlastní pocity z role, tak metodiku svého postupu. V konkrétních rolích spolupracovali také pracovnice OSPOD, které tak mohly účastníky blíže seznámit s postavením OSPOD při projednávání výchovných problémů.
Z prožitků účastníků bylo patrné, jak hraní rolí dokáže aktéry přiblížit k jádru problému. Současně přímo konfrontuje jednotlivé výchovné postupy a dotváří vlastní strategie řešení.
Z dosavadního průběhu výcviku je velmi pravděpodobné, že pedagogové budou do budoucna na řešení problémů spojených s šikanou mnohem lépe připraveni. Současně si všichni uvědomují, že získané znalosti a dovednosti bude nutné dále obnovovat, procvičovat a upevňovat.

Zpracoval: PhDr. Erich Stündl, koordinátor prevence kriminality MěÚ Svitavy

Fotogalerie