Zprávy ze Svitavské nemocnice

03Zář2013

Nemocnice poskytla nové ambulantní prostory pro onkologické pacienty
Onkologickou ambulanci, která sídlící na Poliklinice, Svitavská nemocnice neprovozuje, přesto již delší dobu podniká její vedení kroky ke zkvalitnění prostředí, ve kterém čekají onkologičtí pacienti na své vyšetření. V současnosti dolaďujeme úpravy a stěhování jiných ambulancí tak, abychom mohli společnosti Multiscan, která onkologické oddělení provozuje, pomoci stavebně upravit a poskytnout ordinaci se samostatnou čekárnou ve druhém patře Polikliniky. Pacienti budou mít v novém prostoru potřebné soukromí, které rozhodně potřebují. Onkologická ordinace s čekárnou by měla být v provozu na podzim tohoto roku. Pacienty budeme včas informovat na: www.nemsy.cz

Ve Svitavské nemocnici „stopovali“ pacienta
Inspektoři akreditační komise prověřovali správnost postupů ve vztahu k pacientovi
Svitavská nemocnice prochází v těchto měsících přípravou k dalšímu prověřování kvality poskytované péče. Jako první z nemocnic Pardubického kraje získala v roce 2007 akreditaci Spojené akreditační komise (SAK), který dokládá, že nemocnice splňuje přísné požadavky na kvalitu a bezpečnost poskytované péče. „Akreditovaná zařízení se hlásí k trvalému sledování úrovně poskytované péče a jejímu průběžnému zlepšování, jakož i vytváření bezpečného prostředí pro pacienty i zaměstnance,“ říká ředitel nemocnice MUDr. Pavel Kunčák.
Každý subjekt, který certifikát získá, jej po třech letech musí znovu obhájit. Svitavská nemocnice jej obhájila v roce 2010 a nyní má tuto zkoušku před sebou podruhé. „Znamená to, že jsme stále pod přísným okem auditorů,“ zdůrazňuje Pavel Kunčák. „Hlavně se zaměřují na péči o pacienta v ošetřovatelském a léčebném procesu, ale také kontrolují veškeré podpůrné provozy nemocnice, jako je praní prádla, příprava stravy, údržba, technický stav budov a tak dále,“ vysvětluje k práci inspektorů náměstkyně pro ošetřovatelskou péči Markéta Nemšovská.
Aby mohla být akreditace Svitavské nemocnici v prosinci letošního roku znovu potvrzena, probíhá nyní takzvané předakreditační šetření. „Konzultanti SAK zjistili jen drobné nedostatky administrativního charakteru. Nejedná se o nic zásadního, budeme muset doladit přehlednost zdravotnické dokumentace a máme dostatek času do začátku prosince, kdy bude probíhat ostré akreditační šetření,“ vysvětluje ředitel Pavel Kunčák.

Ředitele nemocnice MUDr. Pavla Kunčáka jsme se zeptali:
Co vše takové šetření obsahuje? Jak probíhá?
„Při šetřeních se takzvaně „stopuje“ pacient; to znamená, že se kontroluje návaznost jednotlivých kroků péče. Prověřuje se, zda péči poskytují kompetentní lidé, i to, zda byla správně ordinována léčiva a zda byla správně podána. Kontroluje se také úroveň hygieny a bezpečnosti prostředí, úklid, podávání stravy - vše musí být doloženo. Komisaři tedy zjišťují, zda pacientova dokumentace obsahuje vše, co je třeba, zda obsahuje všechny zákonitosti stanovené zákonem a vyhláškou.“

Prověří komisaři také to, jak se s pacientem v nemocnici „mluví“?
„Zdravotní dokumentace je pouze podkladem pro to, aby se činnost mohla prověřit. Konzultanti se chodí ptát pacientů, zda jsou spokojeni s poskytnutou péčí, zda jim bylo vše řádně vysvětleno a zda mají dostatek informací k tomu, jak bude probíhat jejich léčení.“

Na první akreditaci se připravují také ostatní nemocnice Pardubického kraje, například Orlickoústecká, Litomyšlská a Pardubická. Jak jste pro ně důležití?
„Pokud jsme požádání, tak rádi sdělíme naše zkušenosti. Některé cesty jsme již vyzkoušeli a vyhodnotili ty správné.“

Jste 6 let akreditování, podle čeho to pozná pacient? Čeho si má všímat?
„Pacientům dodáváme maximum informací, aby pro ně vyšetření či pobyt u nás byly bezpečné. Podepisují seznámení o povaze vyšetření a diagnostických výkonů, například o tom, že s nimi před operací mluvil operatér a anesteziolog.“

Může se pacient také k něčemu vyjádřit?
„Ano, pacient má možnost se vyjádření a my o toto jeho vyjádření stojíme. Máme nemocničního ombudsmana, kterým je náměstkyně pro ošetřovatelskou péči a kvalitu Markéta Nemšovská, ke které mohou lidé přijít s podněty, názory a připomínkami. Vždy jsou vyslechnuti a jejich situaci řešíme.
Svitavská nemocnice je společně s Orlickoústeckou nemocnicí v Pardubickém kraji iniciátorem společného projektu všech nemocnic na zjišťování a evidování spokojenosti pacientů, na získávání jejich zpětné vazby. Výsledky nyní v rámci krajského projektu mohou nemocnice porovnávat mezi sebou.“

Jste konzultantem Spojené akreditační komise. Co přesně děláte?
„To, co moji kolegové z komise dělali v létě u nás, dělám v jiných zdravotnických zařízeních. Jezdím tam na konzultace a audity, při kterých posuzuji, zda je fungování konkrétní nemocnice ve shodě s jejími vnitřními předpisy."

Pomáhá Vám to „doma“, ve Vaší práci ve Svitavské nemocnici?
„Určitě. Mám možnost vidět, jak se různé věci dají dělat různými způsoby, a žádný není dogma, žádný není jediný správný. Je to pro mne obrovská inspirace. Člověk se pořád učí.“

Svitavská nemocnice vzdělává své zaměstnance v projektu za peníze Evropské unie
Svitavská nemocnice odstartovala v červenci 2013 projekt vzdělávání nelékařských pracovníků, který potrvá do konce června roku 2015 a kterého se zúčastní 243 zaměstnanců ve 48 odborných vzdělávacích kurzech a ve stovce seminářů a konferencí. Financuje jej Evropská unie prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost téměř dvěma a půl milionem korun. Díky projektu si zaměstnanci Svitavské nemocnice zvýší své odbornosti, což dále zlepší kvalitu poskytované péče o pacienty a věříme, že i míru jejich spokojenosti.
Cílem projektu s názvem „Rozvoj lidských zdrojů Svitavské nemocnice formou odborného vzdělávání nelékařského personálu“ je podle ředitele nemocnice MUDr. Pavla Kunčáka podpora odborného vzdělání nelékařů, a to díky inovaci vzdělávacího systému, vzdělávacími aktivitami a podporou rovných příležitostí žen a mužů na všech úrovních nemocnice: „Naše nemocnice se dlouhodobě soustřeďuje na zlepšování kvality všech poskytovaných služeb,“ uvedl ředitel. Celoživotní vzdělávání všech zaměstnanců Svitavská nemocnice podporuje, protože to bezprostředně souvisí s kvalitou a bezpečím při poskytování zdravotních služeb. „Těším se na to, že bude v poměrně krátkém období možné proškolit většinu nelékařského personálu a získat tak nové informace, které budou všichni schopni společnými silami uplatnit v praxi. Je to velká příležitost a dobrá věc,“ řekla Markéta Nemšovská, náměstkyně pro ošetřovatelskou péči Svitavské nemocnice.
„Vedení nemocnice využilo příležitosti, aby svým zaměstnancům umožnilo získávat nové vědomosti a dovednosti tak, abychom poskytovali péči nejen citlivě a s laskavým přístupem, ale i na zvyšující se odborné úrovni,“ uvedla Markéta Nemšovská. „Uvědomujeme si význam své práce pro dobrý vztah mezi pacienty a zdravotníky, kterým přispíváme k dobrému jménu nemocnice,“ dodala.

 

Zdenka Hanyšová Celá

 

Zuzana Pustinová