Podpůrné skupiny pro mentory jako součást zvyšování efektivity projektu Mentorské asistence

Na aktivitách Mentorské asistence, která je součástí širšího programu sociální prevence města Svitavy pracuje v současnosti více než 50 dobrovolníků, většinou studentů svitavských středních škol. Pomáhají každý den v týdnu dětem s problémy s učením. Cílem je dosažení motivace dětí ke vzdělávání a sebevzdělávání.
Takto velká skupina pracovníků - mentorů vyžaduje nejen náročnou koordinaci, ale také podporu v každodenním procesu práce s dětmi. K těmto účelům slouží tzv. podpůrné služby pro mentory i pracovníky v pozicích tzv. průvodců mentorů, kteří zabezpečují vlastní podmínky pro průběh mentoringu. Tyto podpůrné služby mají formu skupinovou a individuální.
Skupinová podpora - podpůrná skupina je v rámci projektu organizována jako tzv. skupinová supervize. Pod pojmem supervize si veřejnost často chybně představuje kontrolu. Supervize je však proces směříjící k reflexi nebo sebereflexi vlastní činnosti s cílem dosáhnout ještě kvalitnějších výsledků. Supervize nenásilnou formou zvyšuje motivaci účastníků a poskytuje jim prostor pro změny práce, které vychází především z jejich vlastních postřehů nebo námětů. Supervizor je průvodce tímto procesem poznání a sebepoznání (v kontextu dané pracovní činnosti).
V minulosti v rámci projektu Mentorské asistence působil jako supervizor PhDr. Vladimír Hloušek, bývalý ředitel Pedagogicko-psychologické poradny ve Svitavách. V současnosti má v rámci projektu vedení podpůrných skupin nebo i individuální supervize na starosti Mgr. Lenka Buchtová, ředitelka OS Bonanza, která je akreditovanou supervizorkou a působí především v oblasti sociálních služeb.

Ve dnech 27.11. a 4.12. probíhaly podpůrné skupiny pro mentory přímo v prostorách ZŠ náměstí Míru, kde jsou v rámci mentoringu organizovány i činnosti s dětmi. Pod vedením supervizorky získali studenti náhled na základní problémy, jež sami v diskusi pojmenovali. Byly jimi především udržení pozornosti dětí a celkové podmínky motivace dětí, často související s jejich prostředím (v rodině nebo ve škole). Studenti - mentoři často ve snaze po výkonu přistupují k mentoringu jako k doučování. V rámci podpůrné skupiny se supervizorka snažila mentory přiblížit k individuálním schopnostem jejich mentee a vedla je za cíli směřujícími především k samostatné práci dětí, uskutečňované v prostředí radosti a porozumění. Především radost a uvolnění je předpokladem pro budoucí motivaci dětí ke vzdělávání. Mentoři postupně získávají zkušenost, že učení vždy nemusí probíhat tradiční formou, učí se výsledků dosahovat při hře, která dítě baví...Nutno dodat, že studenti jsou současně velmi vynálézaví a s řadou nápadů přicházejí sami. Respekt k odlišným podmínkám nebo individuálním schopnostem se musíme učit všichni. Supervize jako podpora jim má vytvořit to správné prostředí.

Jako realizátoři projektu pevně věříme, že dlouhodobé, soustavné a cílevědomé vedení a podpora mentorů napomohou nejen dosahování lepších výsledků u dětí, ale stanou se i dlouhodobou oporou pro studenty při jejich budoucí profesní činnosti. O dalším vývoji projektu budeme informovat.

Na základě zpráv supervizorky zpracoval: Erich Stündl, koordinátor projektu, foto: Silvie Bělehrádková, OS Bonanza.

Fotogalerie