S nezastavováním vlaků vyšší kvality v České Třebové se kraj nesmíří

02Pro2015

V neděli 13. prosince vstupuje v platnost nový jízdní řád. Na železnici v Pardubickém kraji mírně posílí dopravy na regionálních tratích. Mezi pozitivní novinky patří obnovení železniční dopravy do Štítů, mezi negativní nezastavování mezinárodních vlaků vyšší kvality v České Třebové.

„Považuji za velmi nešťastné rozhodnutí Ministerstva dopravy o zrušení obsluhy uzlu Česká Třebová dálkovou dopravou vlaky kategorie EC ve směru Praha – Brno – Bratislava a opačně. I přes obrovský tlak na všechny odpovědné složky ministerstva se nepodařilo Pardubickému kraji a vedení obcí v okolí České Třebové přesvědčit ministra dopravy a jeho podřízené o nutnosti a oprávněnosti požadavků na ponechání obsluhy České Třebové těmito vlaky,“ říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Pardubický kraj to chápe jako záměrné porušení povinností objednavatele dálkové dopravy uvedených v dokumentech dopravní politiky státu a v žádném případě se s tímto stavem nehodláme smířit,“ vysvětlil hejtman.

Cestující z okolí České Třebové tak budou muset při cestování do Brna a Bratislavy cestovat do nejbližší obsluhované stanice, tedy do Pardubic, a odsud cestovat tou samou trasou přes Českou Třebovou nebo využít regionální dopravy při cestě do a z Brna.

Regionální vlaky na obsluhu Českotřebovska nestačí
„Tvrzení ministerstva, že cestující uspoří dvě minuty, se jeví jako výsměch ostatním obyvatelům 150tisícové spádové oblasti okolo České Třebové. Údajný kompromis, kdy v České Třebové zastaví první ranní vlak ve směru do Bratislavy EC 273 v 7:22 a poslední vlak z Bratislavy EC 272 ve 20:38 je nedostatečný,“ potvrzuje náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek. Z pohledu objednavatele veřejné regionální dopravy nelze cestujícím ve směru Česká Třebová – Brno a opačně navýšit počet regionálních vlaků, které by mohly nahradit výpadek v obslužnosti uvedené dálkové dopravy, protože uzel Brno je již několik desetiletí přetížen a větší počet vlaků se do Brna nedostane.

Vlakem nově do Štítů
V novém jízdním řádu se na druhou stranu podařilo naplnit většinu požadavků obcí, a to i přesto, že Pardubickým krajem prochází provozně velmi přetížená větev prvního tranzitního koridoru. Na novinky se mohou těšit cestující na trati 024, kde Pardubický kraj objednal dopravu v úseku Mlýnický Dvůr – Štíty. Vlaky se do Štítů, které leží na území Olomouckého kraje, vrátí po čtyřech letech.

Další zlepšení v návaznostech vlaků na hranicích mezi Pardubickým a Olomouckým krajem provedl Pardubický kraj v úseku Chornice – Dzbel. V praxi to znamená, že je vytvořeno velmi dobré spojení oblastí Prostějovska a Moravskotřebovska, a to především v ranních hodinách.

Také na trati 016 v úseku Holice – Borohrádek posílil Pardubický kraj železniční dopravu pro cestující do zaměstnání a škol.

Mezi Stéblovou a Opatovicemi po dvou kolejích
Na trati 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř bude od nového jízdního řádu plně v provozu modernizovaný dvoukolejný úsek Stéblová – Opatovice nad Labem. Pro cestující to znamená zrychlení cestování, protože odpadne nutnost čekání na protijedoucí vlaky ve Stéblové a současně se zvýší traťová rychlost. V Opatovicích nad Labem vznikla také nová zastávku s nástupišti umožňujícími bezbariérový nástup do vlaku.

 

Kateřina Procházková Skůpová

 

 

Zuzana Pustinová