Prevence šikanování a bezpečné klima ve třídě - výcvik pro pedagogické a sociální pracovníky

Ve dnech 21. a 22.9.2012 se v komunitní místnosti Občanského sdružení Květná Zahrada uskutečnila první část celkem 72 hodinového výcviku pro pedagogické a sociální pracovníky s názvem Prevence šikanování a bezpečné klima ve třídě.
Cílem výcviku je získání znalostí a dovedností s prací s rizikovými dětmi a jejich rodinami v podmínkách regionu Svitavska. Výcvik je součástí širšího projektu podpořeného Odborem prevence kriminality Ministerstva vnitra ČR a městem Svitavy s názvem Sociální prevence jako součást SVI ve Svitavách.
Výcvik absolvují pedagogové - výchovní poradci, metodici prevence, ředitelé nebo vybraní učitelé ze všech základních a středních škol ve Svitavách společně s pracovníky orgánů sociálně právní ochrany MěÚ Svitavy. Součástí výcviku, kteří vedou odborní lektoři - speciální pedagogové Mgr. Petr Dřínovský a Mgr. Daniel Dvořák je kromě standardních teoretických základů a výcvikových technik také poskytnutí informací o existenci specifických preventivních programů v našem regionu a současně o jejich směřování nebo transformaci do budoucna tak, aby se zvýšila jejich efektivita. Vysoká časová dotace současně umožňuje účastníkům získání poznatků nejen z teorie, ale důkladný nácvik a upevnění některých postupů nebo technik práce s dětmi, skupinami nebo rodiči.
Výcvik je rozdělen na celkem čtyři dvoudenní setkání, které se konají přímo v místech klíčových partnerů města Svitavy - na statku Občanského sdružení Květná Zahrada, které provozuje pro potřeby regionu tzv. dům na půl cesty a současně vede nebo se spolupodílí prostory i odborníky na řadě konkrétních preventivních nebo resocializačních projektů. Dalším z využitých míst bude v listopadu statek Občanského sdružení Bonanza, které pro potřeby regionu připravuje celoročně výcviky sociálních dovedností pro děti s projevy predelikventního chování. Účastníci výcviku tak získávají možnost kontaktu s prostředím, v němž se tyto programy odehrávají. Poskytuje jim to možnost vžít se do pocitů dětí, na vlastní kůži si vyzkoušet některé techniky a na místě realizace mluvit s organizátory, lektory nebo aktivizačními pracovníky. Tímto způsobem je dosahováno nejen mnohem větších znalostí, ale vznikají také hlubší osobní vazby mezi pedagogy, městem jako zadavatelem programů a jeho pracovníky a současně realizátory projektů. Tento způsob společné práce je pro děti zárukou mnohem bezprostřednější pomoci při řešení výchovných problémů nebo ve vypjatých krizových situacích.
Prví část (první den) výcviku byla věnována především základním sociometrickým technikám, jež by měly pedagogům umožnit lépe chápat vztahy ve skupinách dětí z pohledu preventivního působení nebo při řešení konkrétních výchovných problémů. Druhý den byl zaměřen na způsoby rizikového chování a některé možnosti reakcí okolí na jejich vývoj. Součástí prvního setkání byla také prohlídka statku OS Květná Zahrada.

Zpracoval: PhDr. Erich Stündl, koordinátor prevence kriminality MěÚ Svitavy

Fotogalerie